• مشاوره رایگان : 02177047736-02177046762
  • آدرس :تهران،تهرانپارس،بین فلکه سوم و چهارم،نبش 212 شرقی،پ433،و8
  • ساعت کاری دفتر : شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17
  • سامانه پیامک موسسه : 02177063821

رسید عادی

مطالبه وجه از طریق اسناد عادی
دعوی مطالبه وجه یکی ا زمتنوع ترین و متداول ترین دعاوی مطروحه در محاکم حقوقی است که ممکن است به اسباب و مستندات مورد ادعا قرار گیرد لذا ضرورت دارد روند دادرسی و ارکان ان به تفکیک بیان گرددمطالبه وجه صور متعددی دارد ابتدا باید منشا طلب معین گردد. گاه از طریق چک گاه از طریق سفته و گاه از طریق رسید عادی سند رسمی و یا شهادت شهود در این مقاله پیرامون مطالبه وجه از طریق سند عادی و مطالبه وجه از طریق شهادت شهود بحث میگردد.
مطالبه وجه رسید عادی یا سند عادی
 تعریف سند عادی 
سند عادی عبارت از نوشته¬ای است که مردم میان خود تنظیم می¬کنند و به نوعی در دادگاه جهت اثبات حق یا موضوعی قابل استفاده باشد و به عبارتی بالحاظ تعریف سند رسمی و مفاد ماده ۱۲۸۹، سند عادی هر سندی است که فاقد خصوصیات و عناصر مذکور در تعریف سند رسمی باشد مانند موردی که سند بوسیله یکی از مامورین رسمی تنظیم اسناد تهیه شده لکن مامور صلاحیت تنظیم آن را نداشته و یا ترتیبات مقرر قانونی را در تنظیم رعایت نکرده باشد.
اسناد تنظیمی در خارج از کشور دارای همان اعتباری هستند که آن اسناد مطابق قوانین کشور محل تنظیم سند دارا باشد مشروط بر آنکه اولاً اعتبار آن به علتی از علل قانونی لغو نشده باشد. ثانیاً مفاد آن مخالف قوانین مربوط به نظم عمومی و اخلاق حسنه ایران نباشد ثالثاً بشرط معامله به مثل و رابعاً تائید نماینده سیاسی یا کنسولی ایران بر رعایت قوانین در تنظیم سند.
به هنگام اقامه دعوی، اسناد رسمی و اسنادی که در حکم اسناد رسمی هستند (مثل چک ذاتاً سند عادی است ولی قانونگذار از جهاتی به آن اعتبار و قوت سند رسمی را داده است) امتیازاتی دارند فرضاً برای توقیف اموال به تأمین خسارت احتمالی (پرداخت وجه به صندوق دادگستری) نیازی نیست.
هر سند نوشته شده ای که در حضور مامورین رسمی تنظیم نشده باشد را سند عادی گویند این سند علیه کسی که تعهد داده است بنا بر ظوابطی قابلیت استناد دارد.
خوانده انتساب سند به نامبرده را تایید نماید.
جعلیت سند به اثبات نرسد و بر اساس دلایل مدیونیت خوانده اثبات گردد.
سند عادی میتواند فاکتور بار نامه رسید عادی باشد.
مطالبه وجه سند عادی بر این اساس باید صورت پذیرد که اگر صرفا تعهدی در پرداخت باشد این تعهد در زمان معین انجام نشده باشد و اگر سند عادی بدون تاریخ تعهد باشد دارنده سند میتواند هر لحظه انجام تعهد را بخواهد.
در مطالبه وجه اگر زمان معینی ذکر گردیده باشد نیازی به ارئه اظهار نامه نمیباشد و در صورتی که بدون زمان مشخص تنظیم شده باشد برای مطالبه وجه باید دارنده سند ابتدا با اظهار نامه تقاظای انجام تعهد را از خوانده بخواهد.
اگر در مطالبه وجه به اعتبار سند عادی تعهد دو طرفه باشد دارنده سند نیز باید اثبات نماید که تعهد خود را انجام داده و به این اعتبار مستحق مطالبه وجه سند عادی میباشد.
در دعوی مطالبه وجه خواهان ممکن است با دفاع خوانده مبنی بر جعلیت و انکار و تردید مواجه گردد. که دفاع در هر یک متفاوت میباشد.
مطالبه وجه دعوی مالی است و بر اساس دعوی مالی تمبر هزینه رسیدگی دریافت میگردد.
دادگاه صالح به دعوی مطالبه وجه
دادگاه صالح در این نوع از دعاوی در صورتی که تعهد باشد محل انجام تعهد و یا محل اقامتگاه قانونی خوانده دعوی میباشد.
مطالبه وجه از طریق شهادت شهود
گاها اتفاق میوفتد که خواهان بدون دریافت رسید بابت امری و یا بعنوان قرض پولی به شخصی میدهد اما رسید دریافت نمیکند این نوع از پرونده به دقت بیان بالا نیازمند است و به نحوه دفاع خوانده دعوی بصورت کلی مطالبه وجه از طریق شهادت شهود نیز قابلیت استماع دارد و خواهان با شهادت شهود میتواند دعوی خود را مطرح نمایید شهود از دلایل محسوب میگردد شهادت شهود دارای شرایطی است که توضیه آن به مقاله ای دیگر موکول میگردد ولیکن باید دانست شهادت باید با علم و یقین باشد.
آیا شهادت شهود مبنی بر آنکه من از کسی شنیدم که خوانده پول دریافت کرده صحیح است؟
پاسخ قطعا خیر است علمیت و قطعیت در بیان شهود باید محرز باشد.
خسارت تاخیر تادیه در دعوی مطالبه مجه
در دعوی مطالبه وجه خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تنظیم دادخواست لحاظ میگردد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
۰۹۱۹۶۰۴۷۳۷۵-۰۹۱۹۲۱۴۲۸۵۷
۰۲۱-۷۷۰۴۷۷۳۶

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *