• مشاوره رایگان : 02177047736-02177046762
  • آدرس :تهران،تهرانپارس،بین فلکه سوم و چهارم،نبش 212 شرقی،پ433،و8
  • ساعت کاری دفتر : شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17
  • سامانه پیامک موسسه : 02177063821

مدت زمان طلاق توافقی

مدت زمان انجام طلاق توافقی
طلاق ایقاعی است تشریفاتی و ثبت آن در دفتر طلاق بدون اذن دادگاه مقدور نبوده و زوج یا زوجه و حتی زوجین با یکدیگر نمی توانند جهت اجرا و ثبت صیغه طلاق بدون مراجعه به دادگاه و اخذ گواهی عدم امکان سازش و یا دادنامه به دفاتر ثبت طلاق مراجعه نمایند . مطابق با ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱/۱۲/۱۳۹۱ ثبت طلاق و سایر موارد انحلال نکاح و نیز اعلام بطلان نکاح یا طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق حسب مورد پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم مربوط از سوی دادگاه مجاز است » و به شرح ماده ۵۶ قانون مذکور «هر سردفتر رسمی که بدون اخذ گواهی موضوع مواد (۲۳) و (۳۱) این قانون یا بدون اخذ اجازه ‌ نامه مذکور در ماده (۱۰۶۰) قانون مدنی یا حکم صادرشده درمورد تجویز ازدواج مجدد یا برخلاف مقررات ماده (۱۰۴۱) قانون مدنی به ثبت ازدواج اقدام کند یا بدون حکم دادگاه یا گواهی عدم امکان سازش یا گواهی موضوع ماده (۴۰) این قانون یا حکم تنفیذ راجع به احکام خارجی به ثبت هریک از موجبات انحلال نکاح یا اعلام بطلان نکاح یا طلاق مبادرت کند، به محرومیت درجه چهار موضوع قانون مجازات اسلامی از اشتغال به سردفتری محکوم می‌شود»
بنابراین ثبت طلاق مستلزم طی تشریفات مشخص شده قانونی می باشد . اولین مرحله جهت انجام طلاق توافقی ثبت درخواست طلاق توافقی می باشد و زوجین مکلفند جهت انجام این امر با در دست داشتن مدارک شناسایی و سند ازدواج به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه نمایند و این مرحله شروع اقدام برای طلاق توافقی محسوب می گردد .
حال سئوال این است که از زمان ثبت دادخواست در این دفاتر (اولین مرحله) چه مدت زمانی تا آخرین مرحله یعنی اخذ سند طلاق زمان لازم است .
در جواب باید گفت که این زمان بستگی به عوامل متعددی از جمله رویه شعبه رسیدگی کننده به موضوع و حجم تراکم پرونده های تحت رسیدگی در شعبه مربوطه و چگونگی طی مراحل انجام این پروسه و همچنین نوع طلاق مشخص شده در گواهی عدم امکان سازش و قطعی بودن یا نبودن دادنامه دارد. در مواردی که زوجه با استفاده از وکالتنامه محضری و با تعیین وکیل دادگستری مع الواسطه برای همسر خویش جهت انجام طلاق اقدام می نماید اگر اسقاط حق تجدیدنظر خواهی و فرجامخواهی در وکالتنامه قید نگردیده باشد، زوجه و به طریق اولی وکیل مستقیم وی (وکیل مع الواسطه زوج)، توانایی اسقاط این حق را دارا نبوده و اجرای صیغه طلاق منوط به سپری شدن مواعد اعتراض می باشد.        ( بیست روز مهلت تجدیدنظرخواهی و بیست روز مهلت فرجام خواهی، با احتساب تاریخ ابلاغ و اجرا جمعاً چهل و چهار روز )
از تاریخ مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک حداقل سه روز کاری زمان لازم است تا دادخواست به مرجع صالح ارسال گردد و پس از آن برای طرفین پیامک ارسال می گردد و شماره پرونده و شعبه رسیدگی کننده در این پیامک مشخص گردیده است و در غیر اینصورت زوجین یا وکلای آنها می توانند به واحد رایانه مستقر در مجتمع قضایی صلاحیت دار مراجعه نموده و جویای ارجاع پرونده خویش شوند. پس از اطلاع از مورد مذکور به شعبه مربوطه مراجعه نموده و درخواست تکمیل پرونده را نموده و پس از انجام داوری و مشاوره و احذ گواهی عدم بارداری، دفتر دادگاه زمان رسیدگی را اعلام می دارد. در برخی از شعبات دادگاه خانواده (با توجه به رویه و یا حجم تراکم پرونده های مطروحه و اوقات دادگاه) در همان روز جلسه رسیدگی برگزار و در همان روز نیز گواهی عدم امکان سازش صادر و طرفین ابلاغ می گردد و پس از اسقاط حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی و قطعی شدن دادنامه و در صورت رجعی نبودن طلاق، اجرای صیغه طلاق و اخذ سند طلاق از دفاتر طلاق امکانپذیر می باشد. در برخی از شعبات جلسه رسیدگی در همان روز برگزار می گردد ولی صدور و تایپ گواهی عدم امکان سازش مستلزم گذشت مدت زمانی می باشد که توسط منشی یا دفتر دادگاه اعلام می گردد. این زمان ممکن است یک روز و یا یک هفته و … باشد . در برخی از شعبات بستگی به رویه و یا حجم کار شعبه جلسه رسیدگی در همان روز برگزار نمی گردد و تاریخ مراجعه بعدی به طرفین اعلام می شود و پس از مراجعه و تشکیل جلسه مطابق با موارد فوق الذکر امکان دارد گواهی عدم امکان سازش در همان روز صادر و ابلاغ گردد و امکان دارد صدور آن موکول به روز و تاریخ دیگری گردد. لازم به ذکر است در برخی از مجتمع های قضایی جهت انجام مشاوره، واحد مشاوره اقدام به تعیین وقت نموده و زمان مشاوره نیز موکول به روز دیگری می گردد.
با توجه به موارد فوق الذکر و نظر به آنچه در رویه قضائی ملاحظه گردیده، زمان انجام طلاق توافقی از چهار روز الی … متغیر است ولی میانگینی که می توان برای انجام این امر در نظر گرفت حدود یک هفته الی ده روز می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
۰۹۱۹۶۰۴۷۳۷۵-۰۹۱۹۲۱۴۲۸۵۷
۰۲۱-۷۷۰۴۷۷۳۶

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *