• مشاوره رایگان : 02177047736-02177046762
  • آدرس :تهران،تهرانپارس،بین فلکه سوم و چهارم،نبش 212 شرقی،پ433،و8
  • ساعت کاری دفتر : شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17
  • سامانه پیامک موسسه : 02177063821

عده و انواع آن

عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی‌تواند شوهر دیگر اختیار کند
عده ها را از جهات احکام می توان به چهار گروه تقسیم کرد : عده وفات، عده طلاق، فسخ و انفساخ نکاح دائم ، عده بذل مدت ، انقضای مدت، فسخ و انفساخ عقد موقت، عده شبهه
عده وفات
یعنی مدتی که زن بعد از مرگ شوهر باید برای اختیار شوهر دیگر صبر کند، اصولا چهار ماه و ده روز است.
ماده ۱۱۵۴ قانون مدنی در این باره می‌گوید: «عده وفات چه در دائم چه در منقطع در هر حال چهارماه و ده روز است، مگر اینکه زن حامله باشد که در این صورت عده وفات تا موقع وضع حمل است، مشروط بر اینکه فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد و الا مدت همان چهار ماه و ده روز خواهد بود.
۱- عدۀ زن آبستن:
عده زن آبستن، طبق ماده ۱۱۵۳ قانون مدنی، تا وضع حمل است.
۲- عده زن غیر آبستن:
برابر ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی، عده طلاق زن غیر آبستن سه طهر است. طهر در لغت پاک شدن را گویند و در اصطلاح حقوقی عبارت است از پاکی زن از عادت زنانگی و نیز مدتی که بین دو عادت زنانگی قرار گیرد.
ماده ۱۱۵۵ قانون مدنی مقر می دارد: ((زنی که بین او و شوهر خود نزدیکی واقع نشده و همچنین زن یائسه نه عده طلاق دارد و نه عده فسخ نکاح ولی عده وفات در هر مورد باید رعایت شود))
وفق این ماده زنانی که در طول ازدواج با شوهرخود زناشویی نداشته اند عده طلاق، فسخ یا انفساخ ندارند ولی اگر زنی ولو یکبار با شوهر خود نزدیکی داشته باشد باید عده نگه دارد حتی اگر مدت ها از آن دخول گذشته باشد.
دسته دوم از زنانی که عده ندارند زنان یائسه هستند که به دلیل کبر سن عادت ماهیانه نمی بینند و از سن بارداری خارج شده اند.که معمولا زنان در پنجاه سالگی یائسه میشوند و زمان دقیق آن به تغذیه و عوامل محیطی و ارثی نیز برمی گردد.
عده طلاق ، فسخ یا انقساخ عقد دائم برای زنان حامله تا زمان وضع حمل است اعم از ایینکه مدت باقیمانده تا وضع حمل یک روز یا نه ماه به طول انجامدو در خصوص زنان غیر حامل عده طلاق، فسخ یا انفساخ عقد دائم سه طهر است یعنی زن باید از لحظه طلاق ، فسخ یا انفساخ سه دوره پاکی را طی کندتا عده وی نیز به پایان برسد.
به عنوان یک استثنا مدت عده زنانی که وفق ماده ۱۰۲۹ و به استناد مفقودالاثر شدن همسرشان طلاق می گیرند چهارماه و ده روز است.
ماده ۱۱۵۶ مقرر می دارد :(( زنی که شوهر او غایب مفقودالاثر بوده و حاکم اورا طلاق داده باشد باید از تاریخ طلاق عده وفات نگه دارد ))
عقد موقت ممکن است با انقضای مدت به پایان برسد و یا مرد قبل اتمام مدت زمان باقی مانده را به زن ببخشد.
دو دسته از زنان عده انقضای مدت ، بذل مدت یا فسخ نکاح موقت ندارند:زنان غیر مدخوله و زنان یائسه ،زنانی که در طول ازدواج موقت با شوهر خود زناشویی نداشته اند عده ندارند، اما اگر زنی در طول ازدواج موقت ولو یکبار نزدیکی داشته باشد باید عده نگه دارد.
عده عقد موقت دوطهر است یعنی زن باید از لحظه جدایی دو دوره پاکی را طی کند که عده اش به پایان برسد.زنانی که مقتضای سن آنها این است که عادت ماهیانه داشته باشند ولیکن به دلیلی بیماری عادت ماهیانه نمی بینند باید ۴۵ روز عده نگه دارند.(ماده ۱۱۵۲)

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
۰۹۱۹۶۰۴۷۳۷۵-۰۹۱۹۲۱۴۲۸۵۷
۰۲۱-۷۷۰۴۷۷۳۶

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *