• مشاوره رایگان : 02177047736-02177046762
  • آدرس :تهران،تهرانپارس،بین فلکه سوم و چهارم،نبش 212 شرقی،پ433،و8
  • ساعت کاری دفتر : شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17
  • سامانه پیامک موسسه : 02177063821

طلاق توافقی در دوران عقد

شرایط طلاق توافقی در دوران عقد
همان طور که گفته شد یکی از شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی برای اثبات عدم نزدیکی آن است، اگر زوجه ادعای بکارت کند دادگاه از او می خواهد که با مراجعه به پزشکی قانونی یا ازمایشگاه معتبر وانجام معاینه، گواهی تأیید بکارت بگیرد.
طلاق توافقی در دوران عقد و مهریه
از لحاظ قانونی آنچه دوران عقد را از دوران زندگی زناشویی متمایز می نماید، «عدم رابطه زناشویی بین زن و مرد است.» وقوع نزدیکی بین زن و مرد، تعلق تمام مهریه به زوجه را ضروری می سازد، مگر اینکه زوجه بخواهد در ازای دادخواست طلاق، بخشی از مهریه خود را به مرد ببخشد. زوجه می تواند هر زمان، در طول زندگی زناشویی و در دوران عقد، مهریه خود را مطالبه نماید. در صورتی که طلاق توافقی در زمانی که زن باکره است انجام شود، زن از لحاظ قانونی و شرعی مستحق نصف مهریه خواهد بود، البته زوجین می توانند بر پرداخت و دریافت کل مهریه توافق نمایند. حتی زن می تواند در جریان طلاق توافقی همان نصف مهریه را نیز بذل نماید. در صورت بکارت زوجه و بخشیدن مهریه از طرف او، پس از ثبت طلاق توافقی، زوجه نمی تواند به مهریه بذل شده خود رجوع نماید. همچنین در صورت دوشیزه بودن زوجه، وی می تواند با ارائه درخواست، اقدام به اخذ شناسنامه جدید . حذف نام همسر از شناسنامه کند
در واقع طلاق توافقی در دوران عقد در همان روزهای نخستین بعد از عقد است قبل از اینکه طرفین به اصطلاح زندگی مشترک را شروع کنند و زیر یک سقف بروند بهترین راه جدایی طرفین و سریعترین راه طلاق توافقی است . زن اگر بخواهد در دوران عقد ( به اصطلاح نامزدی ) طلاق بگیرد لازم است که یکی از شرایط ۱۲ گانه ( شروط ضمن عقد ) را ثابت کند وگرنه طلاق گرفتن بسیار مشکل خواهد بود البته زن می تواند از حق حبس خود استفاده کند و به این وسیله زندگی را مختل کند تا همسر ( زوج ) مجبور به طلاق او شود اما اگر زوج بخواهد همسرش را در دوره عقد طلاق دهد و زن راضی نباشد . طبق م ۱۰۹۲ ق . م (( هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهریه است و اگر شوهر قبلا بیش از نصف مهریه را داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد نماید.
پس اگر در دوران عقد نزدیکی صورت نگرفته باشد زن مستحق نصف مهریه است ولی اگر نزدیکی صورت گرفته باشد زن مستحق کل مهریه می باشد که منظور همان دوشیزه بوده زن می باشد یعنی داشتن پرده بکارت که این امر از طریق معرفی زن به پزشکی قانونی و نامه پزشکی قانونی امکان پذیر است.
باکره بودن زن علاوه بر اینکه مهریه را نصف می کند مزیت دیگری که دارد این است که عده طلاق ندارد و اینکه هر کدام از زوجین می توانند بعد از طلاق با مراجعه به دفتر پیشخوان و یا اداره ثبت احوال با ارائه مدارک لازم از قبیل اصل شناسنامه ، کپی کارت ملی ، دادنامه طلاق ، طلاقنامه و گواهی مربوط به دوشیزه بودن زوجه از دفتر خانه طلاق نسبت به حذف ازدواج و نام همسر از شناسنامه اقدام کند . این امر هم از طریق خود شخص امکان پذیر است و هم از طریق وکالت دادن به وکیل دادگستری صورت می گیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
۰۹۱۹۶۰۴۷۳۷۵-۰۹۱۹۲۱۴۲۸۵۷
۰۲۱-۷۷۰۴۷۷۳۶

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *