• مشاوره رایگان : 02177047736-02177046762
  • آدرس :تهران،تهرانپارس،بین فلکه سوم و چهارم،نبش 212 شرقی،پ433،و8
  • ساعت کاری دفتر : شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17
  • سامانه پیامک موسسه : 02177063821

ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

در صورتی که یکی از زوجین بعد از طلاق توافقی در دفترخانه ازدواج حاضر نشوند چه اتفاقی می افتد؟
برای رسیدگی به هر امری که در دنیای حقوق مطرح می شود باید مراحلی در محاکم طی شود و طی کردن این مراحل به صورت قانونی و آنطور که قانونگذار قرار داده است، برای جلوگیری از بی نظمی در جامعه لازم و ضروری است و قانونگذار برای عدم رعایت هر یک از این مراحل ضمانت اجراهایی در نظر گرفته تا افراد نتوانند هر زمان که بخواهند با تغییراتی که شخصا اعمال می کنند، باعث هرج و مرج در سیستم قضایی و درنتیجه جامعه شوند.
بنا بر آنچه گفته شد؛ در صورت توافق زوج و زوجه بر طلاق و وارد شدن در مراحل طلاق توافقی، باید مراحل آن به تفکیک و به صورت کامل و در مهلت خود انجام شوند. در غیر اینصورت فردی که تشریفات رسیدگی را رعایت ننماید با ضمانت اجراهایی مواجه می شود که قانونگذار برای خاطی در نظر گرفته است.
برای نمونه در صورتی که یکی از زوجین بعد از صدور رای مبنی بر طلاق توافقی، برای ثبت آن در دفترخانه حاضر نشود، امکان ثبت طلاق بدون حضور وی یا وکیل دادگستری وی در دفترخانه از بین می رود مگر اینکه هریک وکالت در طلاق از جانب دیگری داشته باشد که در اینصورت به عنوان وکیل طرف دیگر اقدام خواهد کرد.
نحوه ثبت طلاق در دفترخانه ازدواج، عدم حضور هر یک از زوجین در دفتر خانه و اجرای صیغه طلاق و امضا دفاتر اوراق مربوط به طلاق،مانع اجرای صیغه طلاق بوده و اجرای حکم منتفی است.
در این خصوص همچنین توجه شود به تبصره ماده ۳۴ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱ که می گوید : ((هرگاه گواهی عدم امکان سازش صادر شده بر اساس قوانین زوجین به حکم قانون درجه اعتبار ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده است ملغی می گردد.))

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
۰۹۱۹۶۰۴۷۳۷۵-۰۹۱۹۲۱۴۲۸۵۷
۰۲۱-۷۷۰۴۷۷۳۶

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *