• مشاوره رایگان : 02177047736-02177046762
  • آدرس :تهران،تهرانپارس،بین فلکه سوم و چهارم،نبش 212 شرقی،پ433،و8
  • ساعت کاری دفتر : شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17
  • سامانه پیامک موسسه : 02177063821

تنظیم سند پیش فروش

یکی دیگر از تعهدات اصلی پیش فروشنده در مقابل پیش خریدار آن است که آپارتمان پیش فروش شده را بطور رسمی با تنظیم سند در دفترخانه به نام خریدار انتقال دهد. معمول در این نوع قراردادها آن است که تنظیم سند رسمی پس از تحویل آپارتمان به خریدار صورت می گیرد و با توجه به اینکه آپارتمان نوساز بوده لذا تنظیم سند رسمی نسبت به این نوع آپارتما نها منوط به رعایت یکسری تشریفات و تهیه مقدمات از سوی فروشنده می باشد. کانون سردفتران جهت تنظیم سند رسمی با تهیه فرمت واحد برای قراردادهای محضری پیش‌فروش مسکن، متن آنچه را باید در دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند پیش‌خرید و ثبت این نوع معاملات ملکی، مرقوم شود تدوین کرده است که پس از تایید وزارت راه‌ و شهرسازی و با امضای هیات ‌مدیره کانون برای تایید نهایی تحویل سازمان ثبت اسناد شد.‌ با تایید سازمان ثبت اسناد محتوای این قرارداد، دفاتر اسناد رسمی می‌توانند برای ثبت محضری معاملات پیش‌خرید، از سند مخصوص پیش‌فروش استفاده کنند و نسخه‌ای از آن را همانند سند سبز رنگ مالکیت قطعی، بعد از امضای پیش‌خریدار و پیش‌فروشنده، به آنها تحویل دهند.
پیش‌تر، پیش‌خرید واحدهای مسکونی در بازار پیش‌فروش، توسط مشاوران املاک و از طریق قراردادهای عادی شبیه به مبایعه‌نامه، انجام می‌شد؛ اما با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون پیش‌فروش ساختمان در ۲۶ خرداد، تنظیم هر نوع قرارداد مربوط به پیش‌فروش در بنگاه‌های مسکن ممنوع اعلام شد.
در قراردادهای محضری پیش‌فروش مسکن ، مفادی وجود دارد که متناسب با تاکید صریح قانون پیش‌‌فروش مبنی‌بر «انسداد مسیر‌های ‌کلاهبرداری و سوءاستفاده‌های رایج از پیش‌خریدار»، در متن گنجانده شده و باید توسط پیش‌فروشنده در دفترخانه تکمیل شود.
بررسی‌ محتوای این نوع قراردادهای محضری حاکی است از حداقل ۵ نوع حقوق بدیهی و غیرقابل انکار پیش‌‌خریداران مسکن، که تاکنون در این بازار سرتاپا مبهم و ناامن نادیده گرفته می‌شد، از این به بعد در دفاتر اسناد رسمی به‌ واسطه استفاده از این قراردادها، مورد حفاظت سازمان ثبت اسناد قرار می‌گیرد.
پیش‌فروشنده برای تنظیم محضری معامله، باید ابتدا سند مالکیت زمین و پروانه‌ ساختمانی اخذ شده از شهرداری را به سردفتر ارائه کند و سپس برسر ارزش قرارداد، به‌ صورت قطعی با پیش‌خریدار تفاهم کند؛ طوری‌که مبلغ فقط به شکل «قیمت مقطوع» در متن قرارداد نوشته می‌شود و امکان دبه در زمان تحویل واحد بابت قیمت و اضافه‌خواهی از طرف پیش‌فروشنده سلب خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
۰۹۱۹۶۰۴۷۳۷۵-۰۹۱۹۲۱۴۲۸۵۷
۰۲۱-۷۷۰۴۷۷۳۶

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *